2012. február 27., hétfő

James Ensor és Csernus Tibor grafikái a KOGART Galériában







Szombaton a MROE közgyűlés mellett még Márkkal is találkoztam, vittem fel neki kaját, jött is érte már reggel a Nyugatihoz, aztán a közgyűlés után együtt mentünk tárlatnézőbe, ahová Sára is velünk tartott. A MROE közgyűlésen felkínálták azt a lehetőséget, hogy a Magyar Nemzeti Galéria Ferenczy-kiállítására menjünk fel. Én ezt a kiállítást egy későbbi budapesti látogatásom idejére halasztom, mert még május végéig nyitva lesz. Most a KOGART Galériát választottam, ahol a James Ensor (1860-1949) – válogatás a KBC Bank Művészeti Gyűjteményéből című, főleg Ensor grafikáit bemutató tárlat éppen még az elmúlt héten volt látható. Délután 3-tól egy ingyenes tárlatvezetés is volt, de mi már 2-kor ott voltunk és így nem vártuk meg a vezetést, de a teremben a feliratok elegendő információt nyújtottak. Ensor a saját festményeit "dokumentálta" a rézkarcokkal, meg persze vázlatként is használta őket. A grafikai kifejezőeszközöket tekintve nem voltak túl igényes munkák, de Ensor jellegzetes motívumai, figurái még így is érvényesültek. Brüsszelben és Ghentben is láttam a legfontosabb festményeit, de az életműről ezek a kis rézkarcok alaposabb áttekintést adtak. Elég felkavaró volt. Ezek után nyugtatóan hatott a 2. emeleti Feldolgozás alatt – Grafikák a Csernus-hagyatékból című kiállítás. Csernus kiállítást is volt alkalmam többet is látni (Műcsarnok, KOGART), de mindig rá-rácsodálkozom egy-egy megoldására. A most kiállított munkáinak zömét (pasztellek és akvarellek) nem láttam, inkább vázlatok voltak a nagyméretű festményekhez. Nagyon erőteljes színekkel, nagyon bátran dolgozott. Most tudtam meg, hogy ezeket a pasztelleket nem is fixálta és dörzspapírra készítette! Teljesen ledöbbentem. Vetítettek egy filmet is, ahol egy restaurátor beszélt erről.
Itt nem lehetett fotózni, így a képek a netről származnak.
Aztán átmentünk a Műcsarnokba, de ez a beszámoló majd a következő bejegyzésen szerepel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése