2015. április 6., hétfő

Imák Auschwitz után - emlékezet-kiállítás - Bozsó Gyűjtemény

Március 22-én vasárnap délután 15 órakor nyílt meg a Bozsó Gyűjteményben az Imák Auschwitz után című tárlat. Nagyon kíváncsi voltam rá, mert mióta 2006-ban jártam Jeruzsálemben a Jad Vashem Intézetben egy tanfolyamon, hivatalból is foglalkoztat, hogy a holokauszt témát hogyan lehet feldolgozni a művészeten keresztül. Azóta kétszer tartottam én a holokauszt emléknapi megemlékezést a Bolyaiban, ahol művészeti alkotásokon, illetve az emlékműveken keresztül jártam végi ezt a megrázó témát. Az a kiállítás, mai most látható itt Kecskeméten, egy vándorkiállítás, tavaly a holokauszt 70. évfordulójára készült, és már több városban járt. Galambos Ádám a kurátor, aki a egy evangélikus teológus, megkért 11 egyházi embert, hogy egy-egy imát írjon a témában és ezekre az imákra reflektált a 12 kortárs művész egy-egy művel.










Sikerült ismét jó korán odaérnem (előtte Péterrel bevásároltunk és kint voltunk a temetőben), mert ahogy gyűltek az emberek hirtelen akkor tömeg lett, hogy a művek szinte elvesztek. A oldalsó kis terem két falán az imák voltak olvashatók, míg az ablakkal szembeni oldalon a szerepeltek a művek, illetve kettő középen egy-egy kis posztamensen állt. Volt olyan művész, aki olyan művet készített, ami nagyon hasonlít az eddig munkára (pl. Konok Tamás), de volt olyan is, akire nem ismertem volna rá a felirat nélkül (pl. Vojnich Erzsébet).
A megnyitó elég protokolláris volt, a polgármester asszony és Dr. Feldmájer Péter köszönője után, Dr. Róna Tamás mondott fohászt, majd Dr. Várszegi Asztrik és Galambos Tamás nyitották meg a kiállítást, amelyet egy beszélgetés is követett, de arra én más nem maradtam ott, mert 16 órára az Otthon Moziba siettem. Reméltem, hogy a kiállító művészek is eljönnek, de csak Vojnich Erzsébetet ismertem fel a tömegben.













Ildivel volt találkám, mert a Liza a rókatündér című filmet vetítették és a film után a készítőkkel bolt egy beszélgetés. Hosszú sor állt a pénztár előtt, már csak a karzaton volt hely, a nyakamat igencsak nyújtogatni kellett a vetítés alatt, hogy lássak valamit, de így legalább egészen közelről láthattam a csodás üvegmozaikokat. Jókat nevetgéltünk Ildivel a filmen. A rendező, Ujj Mészáros Károly és két szereplő, Gubík Ági és Schmied Zoltán beszéltek a filmről és válaszoltak a nézők kérdéseire.









Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése