2016. március 31., csütörtök

Még egyszer a bajai kiállításomról

Jászberényi Matild megnyitó szövege:

Tisztelt Vendégek, Fiatalok! Kedves Marianna!

-          Különös a kiállítás. Különös spirituális időkben –ha követjük- a húsvét előtti lelki megtisztulás hagyományában, a tavaszi megújulás kezdetén találkozhatunk M. M. munkáival.

-          Mielőtt elvesznénk az ünneplés teendőiben, megérinthet bennünket az ünnep misztériuma, a megújulás igénye felhalmozódott, kérdéseinkre új választ várva, a humánum egyre sürgetőbb hiányában.
  
-          Azzal a biztos reménnyel vállaltam a megnyitó feladatát, hogy ellentmondásokkal terhelt korunkban, szélsőségeiben egyensúlyt teremtsen a művészi megközelítés, az abból való közös gondolkodás, és megtalálhatjuk a kiállító grafikai lapjain a számunkra szóló üzenetet, megmutatván bennünket önmagunknak.
A művész bemutatását megkönnyíti, egyben érzékenyebben árnyalja Mariannával való régi ismeretségünk, barátságunk.
Vendégünket úgy ismertem meg – az Iparművészeti Főiskolán, ma MOME - közös tanulmányaink évei alatt, mint jelentős oktató és szervező munka mellett folyamatosan megújulni kész, egyéni művész koncepciójában kitartó, következetes alkotót.
Mészáros M. tagja a Műhely Művészeti Egyesületnek, a KKK-nak és MAOE-nak.

Lehet, meglepő, de Marianna kapcsolódik a bajai művészeti hagyományokhoz a B. Miki Ferenc festőművész vezette Művészeti Kör Kárászi művésztelepeinek látogatása révén.

M. M. grafikus, művésztanár Kecskeméten tanít, él, alkot körülbelül ilyen kényszerű sorrendben. A mai művészek számára kivételesen lehet elsődleges az alkotás a megélhetés kényszere miatt, bár Ő művészetpedagógusnak is igen sikeres.
Alkotó korszakaiból végig kitűnik a művészetpedagógus és a művész közötti állandó dialógus,  a művészettörténet és építészet iránti rendkívüli érdeklődés. Ennek egyéni ötvözete, terméke e kiállítási látvány is, melynek inspirációja sem mindennapi.

-          A kiállított munkák jó részét az Én Caminóm sorozat teszi ki, a Marianna által megtett (spanyolországi) Szent Jakab zarándoklat élményét feldolgozó 42 lapon.

-          Szándékosan nem kérdeztem meg Őt, miért vállalkozott az útra. Úgy vélem megelőzött a válaszadásban, az út újragondolt, megjelenített grafikai válaszaival.
  
-          Az én Caminóm sorozat előzményei:
50. születésnap, 3 és fél év felkészülési idő, 37 nap Camino, 5 nap turizmus, 720 km-es gyaloglás, 10 000-nél több fotó, 42 lapnyi rézkarc-akvatinta eljárás. A fotónapló, az akkori –diktafonra vett- önismereti vallomások új életre keltek a színezett nyomatokban.

-          A töredékesség hangsúlyt kap, a maradványokra hagyatkozás a valóság talajáról sarjadzó művészi megformálást eredményez.
Keletről nyugatra tartva Pamplónától, Logronon, Burgason, Leónon, Astorgán át Santiagó de Compostelába kísér végig a rézkarcnapló.
A hangulatok, élmények sorát legtöbbször építészeti témákon, az épített környezeten, használati tárgyakon, mint médiumokon keresztül, azok antropomorf jellegét, jelentés szimbólumát megformálva vetíti elénk az alkotó.

-          Marianna témái között mindig kiemelkedő helyet kaptak az építészeti környezet részletei, mint különös időkapszulák, megfigyeléseik, romantikájuk, változó fény-árnyék viszonyaik.

-          A lapokon a zarándoklat fizikai próbatételeire is találunk utalásokat.
Természetesen Marianna esetében is a 21 sz-i turizmus és a régmúlt zarándoklat sajátos keverékéből – a lassú gyaloglás és a gyors dig. információs rendszerek, majd hazaérve egy lassúbb újragondolás révén jött létre a szellemi- fizikai folyamat.
A grafikák üzenetét kutatva a szemlélőben is kérdések halmozódnak fel: mit jelenthet egy korai időktől napjainkig tartó zarándoklat? El Camino a kelta időkben még a tejút szimbólumát jelentette. A XVIII sz. közepétől e zarándoklat a reneszánszát éli, motivációi között vallási okok, önmagunk keresésének igénye, a vezeklés, a fogadalom, elmélyülés is szerepelhetnek.

-          A modern ember nem ritkán, még a legnagyobb sikerei közepette is csak frusztrációt és félelmet él meg. Ady E. soraival a mérhetetlen végletekről:
„Néhányszor bennünk fénylik az Isten,
Máskor bennünk ködlik a semmi.”
A zarándoklat definíciója a netről:
            „Olyan lelket, testet erősítő utazás, amely hagyományos út egy parancsolat teljesítésére!”
De szól beavatásról, az engedelmességről, az aktív meditációs gyakorlatról is.
Mindenképpen kilépés a megszokott komfort zónából, kihívás, átformálódás, új impulzusok és fizikai határok feszegetése, kinek-mi.
Nem léptékvesztének szánva szeretnék egy művészi párhuzamot megemlíteni.

Paulo Coelho (világhírű brazil író) 1986-ban, 39 évesen indult el a Santiago de compostelai zarándokútra. „Azokban a napokban – vallja a szerző- azt gondoltam, hogy ami elvezet az élet rejtekeinek megismertetéséhez, az csak komplikált, nehéz próbatétel lehet. „
Utazása valódi beavatássá vált, és Coelho minden eddigi tudását megváltoztatta annak egyszerű és természetes igazságnak a felismerése, miszerint a Rendkívüli az Átlagemberek útján rejtezik.
Írói törekvésében, munkásságában így a Zarándoklat c. műben is feltárja lelkünk belső gazdagságát, hogy részesei legyünk felfedezésének.
Hogy M. M. El Caminoja során milyen válaszokhoz jutott, azt megérkezve, egy belső zarándoklatot követően, grafikáin megnyíló, egyszerű történések sora jelzik. A narratív tartalmú, máskor szimbolikus, esetleg ironikus megfogalmazások akár egy-egy kiállítás alkalmával is.

Úgy vélem Marianna emberi építményekről készített grafikáinak sora kimeríthetetlen.
Minden téma egy-egy befejezetlen gondolat, vissza-visszatér egyre árnyaltabban szól rólunk, emberekről. Hol lágyabban a foltmaratás finom tónusértékeire hagyatkozik, máskor keményebb kontrasztokkal szólít fel, a színek alárendeltek. Hogyan nevelhető, szilárdítható meg az emberi ítélő erő? Talán a puszta igyekezet nem elegendő, talán rendkívüli próbatételek során. Ha a képzeletünk egy-egy kísérlet, akkor úgy kell rábíznunk magunkat álmainkra, mint menedéket, biztonságot nyújtó önmagunkra.
Hadd idézzek egyik szimbolista ősünktől, Paul Verlaine írja:
            „Különös táj a lelked: nagy csapat
            álarcos vendég jár táncolva benne
            lantot vernek, de köntösük alatt
            bolond szív mintha szomorú lenne…”

Marianna zarándoklatán minél messzebbre jutott, annál inkább összekötötte az időt, a művészeti példákat, a mindennapi élet fizikai kényszerével, az ember ősi vívódását önmagával, az állandó értéket kereső, alkotó tevékenységgel. Megszületett munkái, utazási élményei és belső csatározásainak végeredményei. Nekem különösen sokat mondanak a változatos, örvénylő lépcső motívumok, lehet szimbólumok, de kedvelem a pincék és téglagyári témák kompozícióit is.

Marianna keresi és megteremti belső hitelességének alapjait, nem a hivatalosok lépcsőit koptatva, hanem valódi kínzó kényszernek engedve, a napi rutinból szabadulva keresi, tanulja a művészi megújulást.

Az épített környezet, művészettörténeti emlékek feldolgozása esztétikai művelet, nem csak formai játék. Marianna munkáin feltűnik a művesség, a manuális tevékenység iránti vágy, az emberi alkotások interdiszciplináris kapcsolatainak megerősítése az építészet, tárgyalkotás és grafika nyelvének különös szimbiózisa.
Képi üzenetét olyan közönség, társadalom számára fogalmazza meg, ahol legtöbbeknek szinte teljesen közömbös, hogy művészi gondolatok, vagy csak maga a szépség elér e hozzájuk. Így a művész- a tanár a lapok jelentéstartalmát felerősítve mozgatta meg kifejező eszköztárát. Beavatottjai lettünk a test és lélek újra felfedezésének a lelki, fizikai építmények metamorfózisának. Talán még soha nem volt olyan nagy szükség a művészet szereptudatára, mint ebben a veszélyes, önpusztító korban.
Mészáros Marianna a mai létezés tanúja és megerősít abban a hitben, hogy a művésznek kell mondania valami lényegest a világról, az ember koráról. További sikeres alkotómunkát kívánok, szeretettel gratulálok a kiállításhoz, az előzményekhez és a rendezéshez egyaránt.
A kiállítást megnyitom, köszönöm, hogy meghallgattak.

Jászberényi Matild iparművész
Baja, 2016.03.22. MNÁMK Galéria

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése