2014. április 27., vasárnap

Dr. Bánszky Pál - Nyitott Műterem

Csütörtökön a kadás órám után itthon gyorsan ebédet főztem és elkezdtem majd két hét kihagyással egy kicsit készülni a szombati angol órámra. Tudtam, hogy csak pár órám van, mert 5 órakor a Kulturális és Konferencia Központban a Nyitott Műterem sorozatban most Dr. Bánszky Pál lesz a vendég. Pali bácsival előző nap is találkoztam, együtt voltunk Budapesten Laci könyvbemutatóján, és meg is jegyeztük, hogy ilyen gyakran azért nem szoktunk találkozni. A mi ismeretségünk akkor kezdődött, mikor 1992. januárjában keresett egy embert maga helyett, hogy a Bolyaiban tanítson. Szóval, többek közt én neki köszönhetem, hogy Bolyai János Gimnáziumba kerültem. Pali bácsi sokáig volt a Katona József Múzeum igazgatója és ő volt az utolsó művészettörténész végzettségű vezetője (ez a Cifrapalota "profilváltásán" látszik is). Az ő idejében lett az addigi szakszervezeti székházból Kecskeméti Képtár. Ő írta az első monográfiát Tóth Menyhértről. Az ő kezdeményezésére indult el a Szórakaténusz Játékmúzeum és Műhely és a Naiv Múzeum. És a sornak még nincs vége. Pali bácsi a visszaemlékezésben kitért rá, hogy Gajdócsi Istvánnak milyen nagy szerepe volt abban, hogy ezeket meg lehetett csinálni itt Kecskeméten.









A teremben két kép is állt, amelyek később kaptak szerepet, mikor Balanyi Károly megkérdezte, hogy mi a különbség a népművészet és a naiv művészet között. A Csaba királyfi legendáját ábrázoló festmény - Juhászné Albert Rozália műve - népművészet, minták után készült. A másik kép naiv festmény, ennek alkotójának - Czene Jánosné - nem lehetett gyermeke, így festett magának, mindenfajta előkép nélkül.
Pali bácsi hozott néhány könyvet, amelyeket ő írt. Ezekből lehetett választani és Pali bácsi dedikálta is őket.
Még a beszélgetés kezdete előtt megnéztem a panoráma termekben Nemes Zsuzsa festményeit A hónap művészet sorozat áprilisi tárlatát. Szerdán ő is ott volt Budapesten a könyvbemutatón. A 4. emeleti tájat ábrázoló képek voltak, a lenti szinten figurálisak. Mindegyik aránylag kisméretűek, meseszerűek, nagyon színesek. A figurális képek hangulata a Gulácsy képekre emlékeztetett.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése