2014. február 27., csütörtök

"Beszélgetés" Csáky Lajossal - Művész Kávézó

Hétfőn este sokan összegyűltünk a Művész Kávézóban. Az ott futó beszélgetős sorozat címe "Beszélgessünk mi is...". Komáromi Attila vezeti ezeket a beszélgetéseket, de a bejegyzés címében azért tettem zárójelbe a beszélgetés szót, mert most ez nem egy beszélgetés volt. Hétfőn este Komáromi Attila üdvözölte a jelenlévőket, feltett egy kérdést Csáky Lajosnak a mesterek fontosságáról, aztán Lajos magához ragadta a mikrofont és felállva szinte egy előadást tartott arról, hogy az 1970-es években itt Kecskeméten kik és milyen intézmények hatottak rá. Jó volt hallgatni Lajost, ahogy vehemensen beszélt, bár én szívesen hallgattam volna az "szokványos" beszélgetést is vele.
Mesélt a Tudomány és Technika Házában lévő Michelangelo szobormásolatokról is, amely nekem is az egyik szívügyem és amelyet alig ismernek, becsülnek itt Kecskeméten. A Kecskeméti Piéta című rézkarcomat pontosan arról a látványról készítettem, amiről Lajos is beszélt, hogy itt egészen közelről, sőt felülről is lehet a Piétát  látni, míg az eredetit, az eredeti helyszínen, a Szt. Péter bazilikában csak messziről, kicsit alulról és üvegfalon keresztül lehet csak látni! Persze, még sok-sok név elhangzott, Probstner János, Nagy Kristóf, Mikulás Ferenc, Kerényi József, Gajdócsi István stb.
A végén megemlítette Lajos Walter Gabit, illetve a ő értelmetlen korai halálát. Megkönnyeztem, amit mondott.
Én ennyit nem hallottam még Lajost beszélni, eddig mindig olyan hallgatag volt, amikor találkoztam vele és láttam. Szívesen hallgatnám máskor is, akár egy kisebb társaságban...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése